I si la Intel·ligència Artificial calculés de manera fiable el mix de vendes del teu negoci, local per local, tenint en compte la meteorologia, els festius, qualsevol oferta o esdeveniment especial que tinguis programat…?** **Doncs això és el que fa l’eina de predicció de vendes i comandes amb IA que hem presentat en aquesta edició d’HIP – Horeca Professional Expo. En paraules del nostre CEO, Federico Fritzsch, aquesta eina “permetrà a l’hostaler millorar substancialment la seva gestió de matèria primera, en predir amb exactitud el mix de vendes, que és el principal problema amb el qual es troben”.
Gràcies a l’algorisme d’Intel·ligència Artificial que hem desenvolupat, l’eina permet predir vendes a tres setmanes vista, per establiment** (el que anomenem centre de cost) **i unitat de producte, i tenint en compte la influència tant de la meteorologia prevista com dels festius, personalitzat per centre de cost**. “Simplement introduint la ubicació de cada establiment, l’eina detecta els festius a la zona i la meteorologia prevista” va detallar Federico.
El motiu de predir a 21 dies es fonamenta, segons va explicar Fritzsch, en el temps atmosfèric:** “El temps és determinant en la manera de vendre: els restaurants, depenent de qüestions com la ubicació a peu de carrer o a l’interior d’un centre comercial, o que tenen o no terrassa, reaccionen de manera diferent a les variacions en la meteorologia, és a dir, venen més o menys depenent d’aquests factors”. L’eina desenvolupada per Gstock pren com a base la informació meteorològica oficial de l’AEMET i altres models i prediccions, que són fiables “a tres setmanes”**.

Juntament amb les capes meteorològica i de festius, que s’inclouen per defecte a l’eina, actualment estem desenvolupant capes d’usuari, que permetran afegir “promocions, grans reserves i un altre tipus d’esdeveniments que poden influir en les necessitats de matèria primera, personalitzat per centres de cost”. L’eina “aprèn i millora per centre de cost”, amb la finalitat de que la personalització d’ús sigui total, especialment en grans grups. A més, funciona “amb permisos personalitzats, per fer la gestió més àgil i precisa per centres de cost”.
Està pensada per a totes les mides d’operació i compta amb recursos específics que contemplen les necessitats especials de gestió dels grans grups: “A Gstock apostem pel desenvolupament específic d’eines que permetin gestionar més eficientment la matèria primera en grans grups, així com que permeten veure, a vista d’ocell, tot el que succeeix en tots els centres de grup en compres, vendes i altres operacions clau” va comentar el nostre CEO.
La predicció de vendes es concreta en un informe específic, que planteja la previsió de vendes per setmanes, així com un històric per al mateix període de l’any anterior i una comparativa amb la setmana anterior, a més de la previsió meteorològica i el clima de la setmana anterior. També té en compte l’estoc teòric i les comandes pendents de recepcionar. L’informe és flexible: permet editar la predicció proposant-ne una pròpia justificada, així com tornar als valors proposats o posar-los a zero, en funció de les preferències. L’objectiu “és que la IA pugui aprendre de tots els inputs que rep, per ajustar al màxim les seves prediccions”.

L’eina, que ha requerit de diversos mesos de desenvolupament, ja està en fase de proves i estarà disponible en les properes setmanes. Tot i que neix orientada a millorar el control del consum de matèria primera, la tecnologia desenvolupada permet la seva aplicació en altres camps importants per al Canal Horeca, com el control de torns. De fet, Fritzsch va explicar durant la presentació que “ja hi ha aplicacions de Recursos Humans que s’estan interessant per la nostra predicció, per fer quadrants de personal”.

Automatització de comandes
Juntament amb l’eina de predicció de vendes i comandes, estem desenvolupant una eina complementària d’automatització, que et permetrà automatitzar les comandes, estalviant recursos i minimitzant els errors. Es tracta d’un projecte “per al qual hem acabat la fase de disseny” i que “entrarà en desenvolupament pròximament” va detallar Fritzsch. Aquest nou automatisme començarà a funcionar amb comandes, però està conceptualitzat per implementar-se en altres tasques de l’eina, com proposar inventaris, informes de cost real entre inventaris i per local… “L’objectiu – va concloure el nostre CEO – és automatitzar al màxim les tasques a l’eina, per facilitar el control i la gestió, en honor d’aconseguir i superar els objectius de rendibilitat”.