La Llei de Prevenció de les Pèrdues i el Malbaratament Alimentari, actualment en tramitació al Senat, entrarà en vigor el primer trimestre de l’any, si es compleixen les previsions.

Aquesta Llei, el projecte de la qual es va aprovar el gener de 2024, pretén “la prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament d’aliments per part de tots els agents de la cadena alimentària; establir una jerarquia de prioritats; facilitar la donació d’aliments i contribuir a satisfer les necessitats alimentàries de la població més vulnerable; amb la finalitat general d’aconseguir una producció i consum més sostenible; i de sensibilitzar, formar i mobilitzar tots els agents de la cadena en una gestió adequada dels aliments, sense perjudici de les necessàries garanties d’innocuïtat dels aliments”, tal com s’estableix al seu capítol primer.

Dins d’aquesta cadena descrita a la norma s’inclouen les activitats dels agents de producció, transformació o distribució d’aliments, així com, d’hostaleria, restauració i altres entitats i associacions de distribució per a la donació d’aliments i de l’Administració pública. Com a part de la cadena alimentària, tant els restaurants, bars, cafeteries i establiments hostalers similars, com el departament d’Aliments i Begudes dels hotels i cadenes, s’hauran d’adaptar a la Llei.

Hostaleria i hoteleria hauran de treballar per garantir un ús eficient de la matèria primera que ajudi a reduir el malbaratament a la cuina, així com per potenciar la reducció del malbaratament de plats preparats i practicar la donació d’aliments per a consum humà, sempre que sigui possible, entre altres qüestions recollides a la norma.

En aquest article t’expliquem com afectarà la nova normativa al teu hotel o cadena i com pots adaptar-te a la norma d’una manera més senzilla, eficaç i orientada a rendibilitat amb Gstock.

Asi afecta la ley del desperdicio a hoteles y restaurantes Gstock Picfree Foto 2 Gstock

Obligacions per a tota la cadena alimentària

Tots els actors de la cadena alimentària, inclosos els hotels i restaurants, hauran de comptar amb un pla de prevenció del malbaratament alimentari que permeti identificar les àrees on es genera el malbaratament o pèrdua d’aliments. El pla haurà de funcionar com una auditoria dels processos productius i operatius. Un cop identificats els punts de pèrdua, se’ls haurà de donar solució per evitar sancions.

La Llei estableix la jerarquia de prioritats en l’ús de l’excedent alimentari, ja sigui en el sector primari, en hostaleria o en qualsevol empresa que formi part de la cadena alimentària:

 

  • El primer ús és el consum humà, ja sigui mitjançant donació, redistribució o, en el cas de l’hostaleria, afavorint que el client s’emporti aquells aliments pels quals hagi pagat però no hagi consumit a l’establiment.
  • El segon ús és la transformació de productes (mitjançant la valorització al sector primari i utilitzant el possible malbaratament com a ingredient per a noves receptes en el cas de l’hostaleria).
  • Finalment, la norma contempla l’ús de l’excedent (especialment quan parlem del sector primari) que no es pugui aprofitar d’altra manera, per a pinsos, compost i altres tipus d’alimentació animal.